چراخمیازه میکشیم؟
پزشکی و سلامت
گاه نوشته های یک دکتر
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید

پيوندها
\k;i fn,k \vi
سلامت
هدفون بیتس solo hd
خواف ای تی
دوستانه321
فوریت پزشکی مانه و سملقان
اموزش زبان انگلیسی(غالب)
anzalidl 1
مدرسه عشق
آذربایجان تؤرک لری
دنیای خاطره انگیز دوچرخه سواری من
ابادان زیست
حوزه علمیه احناف خواف
اهل سنت شهرستان خواف
چه خبره اینجا
خواف آی تی
دکتر های آینده
دکتر جوان
منتخبی از دنیای ادب فارسی...
ماشین مدل بالا
اخبار مهم شهرستان خواف
*محیط بان.خواف.مازندران*
درمان کولیت و کرون
خواف من
از خواف هستم
یادداشتهای یک معلم
تکنوازنده عشق
زندگی خودمو مدیون کانون قلم چی هستم!
علمی
دنیای بی انتها
عاشقانه ها
dokhtaroone
بهترین لحظات رابا ما تجربه کنید
سبزوار؛ شهر دانشوران
خاطرات
پرسپپولیس
گلستانه
مهندس محمدرضا سجادیان
هر چی که برام جالب باشه...
lionel Messi
اموزش عاشق شدن
مشاوره کنکور رایگان
خدایا"آن ده که آن به
سراب
لبز خوافی ورژن جدید
نسل جوان
جوان خوافی
محمدناصرمقیاسی
رمان وشعر
بهترینها***the bestest
مهدفرهنگ
محفل دوستان
نشتیفان شهراسبادها
دغدغه های یک دانشجوی پزشکی
گل نرگس
فقط خدا
موضوعات پزشکی
یادداشتهای پزشکی
بزرگترین پاتوق متولدین شهریور
حسرت گذشته ها*** وجود آينده ها
پنجره ای روبه روشنایی
آموزش پیشرفته فیزیک
بزرگترین مرکز تفریح و سرگرمی
خواف-میراثی ماندگار برای ما
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پزشکی و سلامت و آدرس salamat90.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.









ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 25
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 572
بازدید کل : 147006
تعداد مطالب : 68
تعداد نظرات : 86
تعداد آنلاین : 1

 
جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, :: 20:49 :: نويسنده : دکتر ادریس آرزومند رودی
بر اساس یك نظریه، خمیازه كشیدن مسری است. آخرین نظریه های فیزیولوژیست ها در رابطه با خمیازه كشیدن، از مسری بودن خمیازه حكایت می كند.
بر این اساس، خمیازه كشیدن یك عمل بدوی است كه در سیر تكامل انسان جا مانده است. یك پروفسور دانشگاه كشف كرده، خنده و خمیازه به گونه ای غیرعادی قابل سرایت هستند، به طوری كه تنها مطالعه درباره خمیازه كافی است تا شما نیز تمایل به آن پیدا كنید. برای مثال در بابون ها، 4 خمیازه سرپرست گروه، نشانه آن است كه اعضا باید برای گذراندن شب اطراق كنند.
در واقع خمیازه یك بازتاب است و شما نمی توانید به راحتی آن را متوقف كنید. این رفتار علامتی از تغییر حالت میان هوشیاری و خواب آلودگی و برعكس است. به اعتقاد او خمیازه كشیدن هیچ ارتباطی با كسب اكسیژن بیشتر برای فرد ندارد. همچنین گروهی از محققان، دلیل اینكه برخی افراد با مشاهده خمیازه دیگران، خود نیز آن را تكرار می كنند را نوعی پدیده ارادی موسوم به مجاورت می دانند.
خمیازه عبارت است از باز كردن دهان و تنفس عمیق به صورت غیر ارادی كه تقریباً از زمان پیش از تولد و به عبارت دقیق تر از دوره جنینی و یازده هفتگی قابل مشاهده است.
در ارتباط با خمیازه دو نظریه عمده مطرح است؛ نخست تئوری فیزیولوژیكی كه طبق آن كمبود اكسیژن با بالا رفتن میزان دی اكسید كربن در خون باعث می شود گیرنده های حسی پیام خاصی را منتقل و قسمت غیرارادی مغز فرمان خمیازه را صادر كند و نظریه دوم، تئوری خستگی است كه خمیازه را نوعی واكنش طبیعی بدن می داند.
از سوی دیگر محققان این مركز به تازگی دریافته اند زمانی كه فرد خمیازه می كشد، مقادیر بیشتری اكسیژن از طریق گشاد شدن مجاری تنفسی، وارد ریه هایش شده و درصد این گاز حیاتی در خون افزایش می یابد.
آنها می گویند: در 90 درصد موارد، خمیازه كشیدن به دنبال افت اكسیژن در بدن فرد رخ می دهد. برای مثال بعد از مدتی نفس كشیدن به صورت مقطع و كوتاه، ناگهان شخص خمیازه كشیده و با این كار بدن او میزان اكسیژن مورد نیاز را دریافت می كند، پس در حقیقت خمیازه پاسخی به نیاز فرد به هوای بیشتر است، نه دلیلی بر خواب آلودگی. خمیازه بی اختیار انجام می شود، زیرا در مغز ما مركزی است كه نفس كشیدنمان را تنظیم می كند. اگر مقدار زیادی گاز كربنیك در بدن ما باشد، این مركز فعال می شود و ما بی آنكه بخواهیم، نفس عمیقی كشیده و گاز كربنیك را هم بیرون می دهیم.
هر چند علل و چگونگی دقیق خمیازه كشیدن مشخص نیست، اما دیدن، شنیدن و یا حتی فكر كردن به خمیازه نیز می تواند آن را در یك فرد برانگیزد. زیرا نگاه كردن و شنیدن صدای خمیازه روی مغز ما اثر می گذارد و باعث خمیازه می شود. پیش از این تصور عمومی این بود كه ما تنها هنگام خستگی خمیازه می كشیم، اما ما موقع بیدار شدن از خواب و هوشیاری كامل نیز خمیازه می كشیم. امروزه می دانیم ریه ها مسئول سنجش میزان اكسیژن نیستند و از طرفی دیده شده كه حتی جنین انسان در شكم مادر با ریه های پر از آب خمیازه می كشد.

 


نظرات شما عزیزان:

خواهرت وسی جان
ساعت11:03---3 تير 1391
سلام داداش عزیزم نظرم را نگاه کردی؟به بچه های دانشگاه نشون دادی؟اگر می خواهی جواب نظرم را بدی,به سایتم برو.ممنون ویسی لانه جون بچه آورده, دیشب احسان دیده بود اما فکر کنم

خواهرت وسی جان
ساعت14:24---1 تير 1391
سلام داداش عزيزم هر وقت که به دانشگاه رسيدي,سایتم رابه دوستانت نشون بده و بگو که دوستانت یک نظر بهم بدن.آقو بای آمپولرتا ورگفتنی که به چوپه بزیه.؟نظر یادت نره!راستی دلم واست تنگ شده نفسی!راستی آقای کوهستانی هم سلام برسان راستی عزیزم سایتم رابه آقای کوهستانی نشون بده.; )به سایت مامان هم سر بزن:motabar1391.rzb.ir vhsjd راستی داداش به سایت خودت هم سر بزن:woays1391.rzb ir

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: